• Spring navigation over
  • Kontakt
  • Om Den Præhospitale Virksomhed
  • Adgang med Tegn
Den Præhospitale Virksomhed - I gode hænder
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Hvad sker der, når du ringer 1-1-2
  • Beredskaber
  • AMK-vagtcentral
  • Forskning og uddannelse
  • Frivillige ordninger
  • Sundhedsberedskab
  • Hvad sker der, når du ringer 1-1-2
    • Behandling af oplysninger ifm. akut sygdom eller ulykke
    • Ønsker du at klage
  • Beredskaber
  • AMK-vagtcentral
  • Forskning og uddannelse
  • Frivillige ordninger
  • Sundhedsberedskab
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Kontakt
  • Om Den Præhospitale Virksomhed
  • Adgang med Tegn
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
Den Præhospitale Virksomhed

Du er her

  1. Forside
  2. Hvad sker der, når du ringer 1-1-2
PRINT DEL
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Hvad sker der, når du ringer 1-1-2

  • Behandling af oplysninger ifm. akut sygdom eller ulykke
  • Ønsker du at klage

Hvad sker der, når du ringer 1-1-2

Den Præhospitale Virksomheds vigtigste opgave er at hjælpe de nordjyske borgere, når der opstår et akut behov for det. Når du ringer 1-1-2, taler du først med politiet hos alarmcentralen og bliver derefter viderestillet til AMK-vagtcentralen, der kan give telefonisk rådgivning eller sende den rette hjælp afsted.

AMK-vagtcentral

Du vil blive stillet følgende spørgsmål:

  • Hvad der er sket
  • Hvor det er sket
  • Hvornår det er sket
  • Hvilket nummer du ringer fra
  • Hvor hjælpen skal sendes hen
  • Hvor mange tilskadekomne der er

Hvis du oplever et nødstilfælde

Hvis du oplever akut, livstruende sygdom eller ulykke skal du ringe 1-1-2. Når du ringer 1-1-2 vil du i første omgang komme igennem til alarmcentralen i Slagelse eller Århus, hvor politiet tager imod dit opkald. Politiets opgave er at finde ud af, hvor hændelsen er sket og vurdere, hvilken beredskabsmæssig indsats der er behov for – om det er brand, politi eller sundhedsfaglig.

Døve og høre- og talehæmmede

Hvis du er døv, høre- og/eller talehæmmet og har brug for akut hjælp, kan du sende en sms direkte til alarmcentralen på 1-1-2 eller via en app. Nummeret et fortroligt for at forhindre misbrug, og vi kan derfor ikke offentliggøre det.

Døve og høre- eller talehæmmede kan dog via Danske Døves Landsforbund eller det lokale høreinstitut efter behov og forespørgsel få udleveret et hemmeligt telefonnummer, der gør det muligt i nødstilfælde at sende en sms, som kan læses og besvares af alarmcentralen (1-1-2).

AMK-vagtcentral

Så snart der er behov for sundhedsfaglig hjælp, vil politiet viderestille dit opkald til AMK-vagtcentralen i den region, hvor hændelsen har fundet sted. AMK er en forkortelse for Akut Medicinsk Koordinering. I AMK-vagtcentralen sidder erfarne sygeplejersker klar til at hjælpe og rådgive. Sygeplejerskerne kaldes også sundhedsfaglige visitatorer.

 

Sådan vurderer vi et 1-1-2 opkald

Når et 1-1-2 opkald bliver viderestillet til AMK-vagtcentralen, er det fordi, der er behov for sundhedsfaglig hjælp. De sundhedsfaglige visitatorer på AMK-vagtcentralen vurderer, hvilken hjælp der er behov for i forbindelse med et 1-1-2 opkald på baggrund af, hvor akut og alvorlig hændelsen er. På den måde sørger de for at sende den rette hjælp afsted derhjem, hvor der er behov for det - og hurtigst muligt frem til de mest akutte og alvorlige situationer.

 

Din hjælp er vigtig

Det er i høj grad de informationer, du som indringer giver, der er med til at hjælpe de sundhedsfaglige visitatorer til at vurdere situationens alvor. Derfor er det vigtigt, at du svarer på de spørgsmål som bliver stillet, også selvom du allerede har fortalt noget af det til politiet hos alarmcentralen. 

Du vil blive stillet følgende spørgsmål:

  • Hvad der er sket
  • Hvor det er sket
  • Hvornår det er sket
  • Hvilket nummer du ringer fra
  • Hvor hjælpen skal sendes hen
  • Hvor mange tilskadekomne der er

Videoopkald

Hvis den sundhedsfaglige visitator vurderer, det er relevant, har han eller hun mulighed for at sende et link til den, der ringer ind, og derigennem starte en videosamtale, hvor vi fra alarmcentralen kan se, hvad der sker på skadestedet. Det kan kun lade sig gøre via smartphone. 

Besked til tekniske disponenter

Så snart den sundhedsfaglige visitator har vurderet, hvilken hjælp der er behov for, sendes beskeden videre til en teknisk disponent. Den tekniske disponent sidder med det store overblik over, hvor alle regionens ambulancer, paramedicinerbiler, akutlægebiler osv. befinder sig og kan derfor sende den hjælp afsted, der er tættest på skadesstedet. De har også mulighed for at tale med personalet på færgeoverfarter eller brovagter, hvis der er behov for deres hjælp.  

Forskellige situationer – forskellige behov for hjælp

Alt efter hvilken situation der er tale om, kan det være forskelligt, hvilken type hjælp der er behov for. Det betyder for eksempel, at det ikke altid er en ambulance, der skal sendes afsted.

I nogle situationer kan patienten klare sig med telefonisk hjælp og vejledning fra den sundhedsfaglige visitator på AMK-vagtcentralen, eller en afklaring omkring, at det kan løses hos vagtlægen eller patientens egen læge.

Andre situationer kan være mere akutte end patienten selv er klar over. Derfor kan det vurderes, at der er behov for flere indsatser, fx både en ambulance og en akutlægebil, eller at det er nødvendigt at sende akutlægehelikopteren i luften.

Mindre akutte henvendelser

Der findes alternativer til at ringe 1-1-2. Hvis det drejer sig om mindre akutte ting af sundhedsmæssig karakter, kan du ringe til din praktiserende læge eller lægevagten.

Ved andre ikke-akutte henvendelser til politiet kan der ringes 114, som er det direkte servicenummer til politiet i hele landet.

Dansk Indeks for Akuthjælp

Når de sundhedsfaglige visitatorer vurderer et opkald, benytter de sig af det landsdækkende koncept, Dansk Indeks for Akuthjælp. Dansk Indeks for Akuthjælp er et værktøj, der kan hjælpe den sundhedsfaglige visitator med at spore sig ind på præcis hvilken hjælp, der er brug for i forbindelse med opkaldet.

Læs mere om Dansk Indeks for Akuthjælp

Dine rettigheder som patient

I det danske sundhedsvæsen har du en række forskellige rettigheder som patient.

  • Læs dine rettigheder som patient på Region Nordjyllands hjemmeside
  • Ønsker du at klage

Behandling af personoplysninger

Se hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du har været ude for akut sygdom eller ulykke.

Kontakt

Jan Lindberg

AMK-vagtcentralchef
AMK-Vagtcentral

Telefon

97 66 21 13

Mail

jan.lindberg@rn.dk

Mette Bøgeskov-Jensen

Sundhedsfaglig leder

Telefon

97 66 21 10

Mail

meboj@rn.dk
OPDATERET
30. september 2021

Du er her

  1. Forside
  2. Hvad sker der, når du ringer 1-1-2

Find os på

Følg os på FacebookFølg os på LinkedInFølg os på TwitterFølg os på Instagram

Tilgængelighedserklæring

    Den Præhospitale Virksomhed | Hjulmagervej 18-20 | 9000 Aalborg | Tlf. 97 66 21 00 |

    Officiel mailadresse: dpv@rn.dk| Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)