Setup for styrket akutpsykiatrisk indsats i Region Nordjylland

Baggrund

Med Aftale om En bedre psykiatri fra november 2023 besluttede regeringen og aftalepartierne at afsætte midler til at udvikle og implementere en national psykiatrisk akuttelefon, hvor sundhedsfaglige døgnet rundt på alle årets dage kan yde akutpsykiatrisk hjælp.

Aftalepartierne er enige om, at en psykiatrisk akuttelefon skal virkeliggøres ved at integrere psykiatrifaglighed i det eksisterende akutberedskab ved Akut Medicinsk Koordinering (AMK), der besvarer 1-1-2 opkald, og i lægevagten. Derudover skal de eksisterende udgående akutpsykiatriske behandlingstilbud styrkes.

Den psykiatriske akuttelefon skal desuden implementeres med blik for eksisterende rådgivningstjenester i civilsamfundsorganisationer, der i højere grad hjælper borgere med mindre akutte problemstillinger.

Regionernes akutberedskab er forskelligt organiseret, og en styrkelse af de akutte indsatser skal tage højde for, hvor behovet er lokalt. Samtidig er der behov for at sikre en større ensartethed i adgangen til og kvaliteten af akutpsykiatrisk hjælp på tværs af landet. Derfor etableres en Akut Psykiatrisk Koordinator (APK)-funktion i hver region, som skal bidrage til at styrke kvaliteten i tilbuddet, understøtte visitationen og koordinere det samlede regionale akutpsykiatriske beredskab.

Formålet med den psykiatriske akuttelefon er at arbejde hen imod en ligestilling af psykiatri og somatik gennem en let og mere entydig telefonisk adgang til akutpsykiatrisk hjælp døgnet rundt alle årets dage, samt at sikre at mennesker i akutte situationer får den rette hjælp i rette tid.

Regionalt setup

I Region Nordjylland integreres den psykiatriske akuttelefon fysisk i AMK-vagtcentral. Det betyder, at akutte opkald rettes til 1-1-2 og lægevagten og efter vanlig praksis håndteres af en sundhedsfaglig visitator, som foretager en somatisk vurdering af tilstanden og indkredser problemstillingen. De sundhedsfaglige visitatorer vil i det nye setup modtage kompetenceudvikling med henblik på yderligere at kunne foretage en basal psykiatrisk vurdering, herunder anvende screeningsredskaber til vurdering af selvmordsrisiko, voldsrisiko og misbrug.

Den psykiatriske akuttelefon

Hvis opkaldet vurderes at være af en karakter, der forudsætter yderligere psykiatrisk afdækning, viderestilles opkaldet til en ny psykiatrifaglig visitatorfunktion, der varetages af sygeplejersker med psykiatriske kompetencer. Den sundhedsfaglige visitator kan som vanligt rekvirere ambulance, politi eller paramediciner ved behov for øjeblikkelig indsats.

Den psykiatrifaglige visitator (P-SFV) foretager en faglig vurdering af tilstand og situation på baggrund af et nyt nationalt psykiatrisk visitationsværktøj (under udvikling tværregionalt). Den psykiatrifaglige visitator gennemgår relevant kompetenceudvikling med henblik på at kunne varetage funktionen, herunder foretage basal ABCDE-vurdering ved behov. På baggrund af en faglig vurdering kan den psykiatrifaglige visitator rekvirere f.eks. ambulance eller henvise til det relevante tilbud, f.eks. Psykiatrisk Skadestue (PAM). Af hensyn til at sikre optimal udnyttelse af ressourcerne forventes funktionen som psykiatrifaglig visitator desuden at bistå med at håndtere overløbsopkald og yde telefonisk psykiatrifaglig sparring til ambulancer/paramediciner/Præhospital Visitationsenhed (PVE) ved behov.

Den psykiatrifaglige visitator kan døgnet rundt ved behov modtage telefonisk sparring fra den Akut Psykiatriske Koordinator (APK). APK-funktionen er en specialiseret psykiatrisk funktion, der som en primær opgave skal kunne rådgive de psykiatrifaglige visitatorer og understøtte visitationen døgndækket.

Akut Psykiatrisk Koordinator

Den regionale model for APK-funktion varetages som en ny funktion inden for det eksisterende akutpsykiatriske setup i regionen og forankres i Psykiatrisk Skadestue. APK-funktionen er en døgndækket telefonvagt, som sikres ved en direkte og dedikeret telefonlinje mellem AMK/lægevagt og PAM via et ’bag-omnummer’, der også muliggør konferenceopkald med borger. Formålet med funktionen er at understøtte og styrke psykiatrifagligheden i det akutte beredskab ved at sikre hurtig og kvalificeret telefonisk sparring til AMK og Lægevagten, samt varetagelse af vurderinger i Psykiatrisk Skadestue henvist via AMK. APK/psykiatrien har desuden en generel opgave i at understøtte kompetenceudvikling og -vedligehold samt bidrage til kvalitetsarbejdet (instrukser, visitationsretningslinjer mv.) i AMK samt lægevagt.

APK-funktionen varetages i et samarbejde mellem psykiatrisk læge og sygeplejerske, der arbejder på delegation. APK-sygeplejerske fungerer som den indledende kontakt og har mulighed for at omstille opkald til psykiatrisk speciallæge. Konkret er der løbende adgang til konferering med bagvagten, som kan træde til ved behov. Der er ligeledes mulighed for at omstille til øvrigt psykiatrisk personale i skadestuen samt lægelig forvagt. APK-sygeplejersken er en sygeplejerske med specialiseret psykiatrifaglig viden, og varetages i udgangspunktet af den sygeplejerske med længst anciennitet på vagt i Psykiatrisk Skadestue.

Lægevagten/Natlægevagten

Hvad angår Lægevagten/Natlægevagten er det under afklaring, hvorledes der kan skabes sammenhæng mellem disse funktioner og de psykiatrifaglige kompetencer i AMK, f.eks. gennem tilgængelighed af faglig sparring og viderestilling af opkald. Lægevagten/Natlægevagten vil som hidtil kunne henvise patienter til Psykiatrisk Skadestue og rekvirere ambulance, politi mv. ved behov.

Ved opkald, der ikke vurderes at kræve øjeblikkelig handling, rådgives patienten til at kontakte relevant tilbud, f.eks. almen praksis eller tilbud i civilsamfundet. Der pågår et tværregionalt arbejde ift. at klarlægge, hvordan samarbejdet med relevante civilsamfundsorganisationer kan styrkes.

Der er vurderet behov for at etablere en fast samarbejdsstruktur omkring driften, herunder ift. kvalitets- og patientsikkerhedsarbejdet. Formålet hermed vil være at sikre løbende dialog, koordinering, kvalitetssikring og udvikling af driften inden for de beskrevne rammer. Det er foreslået, at samarbejdet kan bygges op omkring de faglige ledere og kvalitetsmedarbejdere fra AMK, PAM og Lægevagten og sekretariatsunderstøttes i et samarbejde mellem DPV og Psykiatrien, for derved at understøtte en ensartet og effektiv tværsektoriel drift.

Målgruppe for den psykiatriske akuttelefon

Målgruppen for den psykiatriske akuttelefon er borgere, som i dag kontakter 1-1-2, lægevagten eller telefonlinjer i civilsamfundet med akut behov for psykiatrisk hjælp, hvor tid er en afgørende faktor. Målgruppen omfatter derfor både børn, unge og voksne, som er i akut psykiatrisk krise. Det kan derfor både være mennesker med og uden tidligere kendt psykiatrisk lidelse. Målgruppen omfatter også pårørende og andre i den umiddelbare nærhed af borgeren med behov for akutpsykiatrisk hjælp.

Det er væsentligt at understrege, at borgere, der allerede i dag har direkte adgang til relevante psykiatriske tilbud ved behov for akutpsykiatrisk hjælp, fortsat skal benytte disse indgange. Dette kan for eksempel være patienter, der er i ambulant behandling i Psykiatrien eller har været det inden for det seneste år, som fortsat kan fremmøde i Psykiatrisk Skadestue uden forudgående visitation. Ved behov for vurdering i Psykiatrisk Skadestue er praksis således uændret, og der skal for denne målgruppe ikke ske forudgående opkald og visitation via 1-1-2. Opkald til 1-1-2 vil i disse situationer være et både ressourcekrævende og forsinkende led for patienten såvel som Den Præhospitale Virksomhed. Tilsvarende visiterer Lægevagten, Natlægevagten og almen praksis fortsat borgere til Psykiatrisk Skadestue.

Det må bemærkes, at langt de fleste psykiatriske tilstande som udgangspunkt vurderes at være subakutte og derfor ikke vil kræve opkald til og akut indsats via 1-1-2.

Borgere, der ikke oplever behov for akutpsykiatrisk hjælp, vil fortsat skulle benytte øvrige tilbud såsom kontakt til almen praksis samt tilbud i primærsektor og civilsamfundsorganisationer.

Det er altså afgørende for driften og optimal udnyttelse af ressourcerne i den psykiatriske akuttelefon, at 1-1-2 udelukkende anvendes ved akutte og livstruende situationer på tilsvarende vis, som det gør sig gældende for opkald vedrørende somatiske problemstillinger. Mindre akutte problemstillinger, der ikke kræver øjeblikkelig handling, skal således som hidtil rettes til øvrige tilbud.

Den psykiatriske telefonrådgivning, der er forankret i Psykiatrisk Skadestue, opretholdes som hidtil. Her vil plejepersonale med psykiatrierfaring derfor fortsat besvare opkald, lytte og vejlede borgere, pårørende og samarbejdspartnere med behov for psykiatrisk hjælp.

Tidsplan

Det fremgår af den politiske aftaletekst, at den psykiatriske akuttelefon skal implementeres gradvist fra december 2025 og forventes at være fuldt implementeret i 2026. Implementeringen i Region Hovedstaden og Region Sjælland er udsat til medio 2026 grundet den politiske og administrative proces i forbindelse med integrationen af regionerne.

I Region Nordjylland vil implementeringen af den akutpsykiatriske telefon igangsættes den 1. december 2025 med en gradvis udbygning og implementering af tilbuddet frem mod fuld implementering og døgndækkende tilgængelighed hen mod medio 2026. I de indledende faser hen mod fuld implementering vil akutpsykiatriske opkald fortsat håndteres i AMK døgnet rundt.

Opdateret